اروپای آزاد

ساخت وبلاگ

گروه مبارزه با فساد "کاکس" به هدف حفظ هویت و امنیت افراد اطلاع دهنده از موجودیت فساد اداری و سایر جرایم طرح جامع را ترتیب کرده‌است.

این گروه می‌گوید پس از تصویب طرح قانون "مصونیت افراد اطلاع دهنده در مورد فساد اداری و سایر جرایم" روند گزارش دهی در این مورد افزایش خواهد یافت.

اعضای این گروه در نشست مشترک با دیده‌بان شفافیت به روز پنج‌شنبه در کابل گفتند که این طرح قانون به هدف تصویب به شورای ملی فرستاده شده‌است.

حمیرا ایوبی رئیس این گروه با تأکید بر اینکه در حال حاضر به تصویب این قانون نیاز جدی وجود دارد، در مورد این که تصویب این طرح چقدر می‌تواند در مبارزه با فساد اداری و کاهش سایر جرایم کمک کند، می‌گوید:

ایوبی: مراجع از اطلاع دهنده حمایت کند.

ایوبی: مراجع از اطلاع دهنده حمایت کند.

​"این قانون به تمامی اتباع افغانستان حق می‌دهد که وقتی جرایم مختلف را می‌بینند همچون فساد اداری و سایر تخلفات آن را به مراجع اطلاع دهی که در این طرح مشخص شده برسانند و آن مراجع از اطلاع دهنده حمایت کند."

در طرح قانون مصونیت افراد اطلاع دهنده در مورد فساد اداری و سایر جرایم در کنار حفظ هویت راپور دهنده، مکافات مالی نیز در نظر گرفته شده‌است.

به گفته اعضای کاکس این طرح که دارای نه فصل و سی و شش ماده‌است در هفت ماه تهیه شده‌است.

گروه مبارزه با فساد اداری"کاکس" در سال ۱۳۹۱ با بیست و هشت عضو که اکثریت آن زنان اند، ایجاد شده‌است.

در این حال دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید تصویب این طرح یک بستر مناسب برای اطلاع دهنده‌گان است و از انتقام جویی‌ها جلوگیری می‌کند.

افضلی: این طرح را می‌توان یکی از بهترین طرح‌ها در منطقه نامید.

افضلی: این طرح را می‌توان یکی از بهترین طرح‌ها در منطقه نامید.

سید اکرام افضلی رئیس اجرائیه این سازمان در مورد گفت:

"موارد که در این طرح در نظر گرفته شده می‌توان آن را یکی از بهترین طرح‌ها در منطقه نامید و امیدوار هستیم تا پارلمان افغانستان آن را هرچه زودتر تصویب بکند."

از سوی هم اعضای مؤسسه عدالت که در این نشست مشترک حضور داشتند گفتند که اگر پس از تصویب، این قانون به گونه درست عملی گردد، همکاری مردم در بخش اطلاع دهی از جرایم، بیشتر خواهد شد.

گزارش: سحر لیوال

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 182 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:59

ناتو می‌گوید که همکاری‌هایش را با نیروهای هوایی افغان گسترش داده و در نظر دارد تا در بخش نیروهای هوایی مشاورین بیشتری را مؤظف سازد.

سخنگوی قوت‌های ناتو مستقر در افغانستان روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت که فعالیت نیروهای هوایی افغان، می‌تواند در میدان‌های نبرد مؤثر تمام شود.

دگروال کارول پارانیک می‌گوید:

"ممکن ما مشاورین زیادی را در بخش‌های مختلف نیروهای هوایی تعیین کنیم، چنانچه ما به وزارت دفاع و داخله مشوره می‌دهیم، این کار را با نیروهای هوایی نیز انجام خواهیم داد."

پارانیک: ممکن مشاورین زیادی را در بخش‌های مختلف نیروهای هوایی تعیین کنیم.

پارانیک: ممکن مشاورین زیادی را در بخش‌های مختلف نیروهای هوایی تعیین کنیم.

آقای پارانیک تأکید کرد که ناتو در بخش آموزش پیلوت‌ها و پرسونل هوایی نیز با نیروهای هوایی افغان کمک خواهد کرد.

این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که جامعه جهانی تعهد نموده که تا سال ۲۰۱۷ میلادی نیروهای هوایی افغانستان را خودکفا می‎سازد و رئیس جمهور اشرف غنی نیز گفته که حکومت در بخش نیروهای هوایی سرمایه گذاری زیادی کرده‎است.

عبدالوهاب وردک قومندان عمومی نیروهای هوایی افغانستان می‎گوید که در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان چند فروند طیاره نوع «A-29» ده‎ها طیاره اکتشافی، هلیکوپترها و چندین طیاره ترانسپورتی در اختیار دارد.

وردک: جامعه جهانی تعهد نموده که تا سال ۲۰۱۷ میلادی نیروهای هوایی افغانستان را خودکفا می‎سازد.

وردک: جامعه جهانی تعهد نموده که تا سال ۲۰۱۷ میلادی نیروهای هوایی افغانستان را خودکفا می‎سازد.

در این حال حی گل سلیمان‎خیل کارشناس نظامی افغان می‎گوید، بخاطریکه نیروهای امنیتی افغان توسط ناتو تجهیز می‎شوند، نیاز است تا برای استفاده از این تجهیزات برای آنان آموزش بهتر نیز داده‎شود.

آقای سلیمان‎خیل افزود:

"در شرایط کنونی که ما به تمویل و تجهیز قوای زمینی و هوایی ضرورت داریم برای تربیه پرسونل مشاورین قوای ناتو و امریکا نیاز داریم تا مشاورین نباشد مشکل است که پرسونل ما در مورد تجهیزات تجربه خوبی بدست آورند."

دگروال کارول پارانیک سخنگوی قوت‎های ناتو مستقر در افغانستان می‎گوید که نیروهای هوایی در مقایسه با نیروهای زمینی از تحرک بیشتری برخوردار بوده و می‎تواند در میدان‎های جنگ بهتر بدرخشند.

وزارت دفاع افغانستان نیز با تأکید روی مؤثریت نیروهای هوایی افغان در میدان‎های نبرد می‎گوید که این نیروها هر شب حدود ده عملیات را در بخش‎های مختلف این کشور انجام می‎دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 172 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:59

مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان می‌گوید که اسلام‌آباد تلاش می‌کند تا طالبان افغان ظرف سه هفته دیگر حاضر به گفتگوهای صلح شوند.

سرتاج عزیز این سخن را در مصاحبه با رادیو آزادی گفته‌است.

اسلام‌آباد می‌گوید که تلاش‌های گروه چهارجانبه در رابطه به پروسه صلح افغانستان و تشویق طالبان برای حاضر شدن در دَور میز مذاکره ادامه دارد.

این در حالیست که حکومت وحدت ملی افغانستان به آنچه صداقت پاکستان برای همکاری به پروسه صلح افغانستان خوانده می‌شود بی‌باور به نظر می‌رسد.

اما سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان بار دیگر ابراز امیدواری می‌کند که تلاش‌های جاری در هفته‌های نزدیک منجر به آغاز گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان شود.

آقای عزیز در مصاحبه با رادیو آزادی گفت:

"از سوی گروه چهارجانبه باز هم تلاش ادامه دارد و کوشش می‌کنیم که اگر در دو یا سه هفته آینده دَور میز مذاکره حاضر شوند خوب می‌شود."

گروه چهارجانبه متشکل از افغانستان، پاکستان، امریکا و چین است.

نماینده‌های این چهار کشور تا حال پنج بار جلسه نموده و روی راه‌های آغاز گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان بحث کردند.

نماینده‌های کشورهای عضو نشست چهارجانبه تا حال پنج بار جلسه نموده‌اند.

نماینده‌های کشورهای عضو نشست چهارجانبه تا حال پنج بار جلسه نموده‌اند.

در پایان چهارمین دَور این اجلاس چهارجانبه در ماه فبروری در کابل گفته شد که مذاکرات صلح با طالبان به زودی آغاز خواهد گردید.

اما طالبان مسلح تصامیم این نشست‌ها و خواست‌های را که در آن از این گروه مطرح شده رد کرده‌اند.

مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان همچنان می‌گوید که برقراری صلح و تأمین امنیت در افغانستان زمانگیر است و به گفته وی با آغاز گفتگوهای صلح راه حل دریافت خواهد شد.

آقای عزیز می‌گوید:

"امنیت در چند هفته به میان نمی‌آید و برای آن به وقت و تحمل نیاز است. در این راستا تنها پاکستان نمی‌تواند کوشش کند بلکه دیگر اعضای گروه چهارجانبه چین، امریکا و افغانستان هم با آن‌ها تعلقات خود را دارند و آن‌ها هم گروه‌های زیادی اند. همه باید خوب کوشش کنیم تا برای گفتگو حاضر شوند. حرف اصلی را حکومت افغانستان و طالبان می‌زنند و یک بار که گفتگوها آغاز شود یک راه دریافت خواهد شد."

غنی: ما از پاکستان صلح نمی‌خواهیم.

غنی: ما از پاکستان صلح نمی‌خواهیم.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اخیراً گفت "ما از پاکستان صلح نمی‌خواهیم."

آقای غنی این سخن را پس از آن ابراز کرد که حکومت افغانستان طوریکه از اجلاس چهارجانبه انتظار داشت، نتیجه مطلوب به دست نیاورد.

حکومت افغانستان از پاکستان خواسته‌است که مطابق فیصله نشست‌های چهارجانبه بر علیه عناصری از طالبان که حاضر به گفتگوهای صلح نمی‌شوند، اقدام کند.

با آنکه مقام‌های پاکستان پیوسته گفته‌اند که مبارزۀ این کشور با تروریزم و تندروان مسلح ادامه دارد اما گفته می‌شود که این کشور بیشتر آنعده از تندروان مسلح را سرکوب می‌کند که تهدید به پاکستان شمرده می‌شوند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 178 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:59

حزب اعتماد مردم افغانستان می‌گوید که برخی کشورهای خارجی از طریق جنبش روشنایی می‌خواهند اهداف شوم خود را در افغانستان عملی کنند.

این حزب ادعا می‌کند که جنبش روشنایی از نام عدالت خواهی سوء استفاده می‌کند و می‌خواهد از این طریق زمینه را برای تشنج در کشور ایجاد کند.

این حزب که قبلاً از حامیان جنبش روشنایی بود، روز پنجشنبه با این جنبش ارتباط اش را قطع کرد.

محمد امین محمدی رئیس این حزب روز پنج‌شنبه در کابل به خبرنگاران روی این موضوع تأکید کرده که در چوکات جنبش روشنایی جاسوسان خارجی فعالیت دارند گفت، این حرکت بر جای منافع ملی منافع قومی را دنبال می‌کند از همینرو از این جنبش حمایت نمی‌کنند.

محمدی: در میان شورای عالی مردم جاسوس‌های کشورهای خارجی هستند.

محمدی: در میان شورای عالی مردم جاسوس‌های کشورهای خارجی هستند.

آقای محمدی می‌گوید:

"عدالت خواهی به این معنی نیست که ما صدها هزار نفر را به سرک بکشانیم و از احساسات پاک‌شان سوء استفاده بکنیم، در میان شورای عالی مردم کسانی هستند که جاسوس کشور خارجی هستند."

وی هرچند از کسی نام نبرد اما غلام حیدر بیات سخنگوی این حزب گفت، در این جنبش افرادی حضور دارند تا مردم را نسبت به حکومت بی‌باور کنند.

آقای بیات می‌گوید:

"ایجاد نفرت و بدبینی میان جریان‌های متفق، دامن زدن به حساسیت‌های قومی و نژادی و خطر نفوذ عناصر بی‌گانه در درون جنبش دلایل اند که حزب اعتماد مردم افغانستان را نگران کرده‌است."

در جنبش روشنایی، کریم خلیلی معاون دوم حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، برخی نماینده‌گان شورای ملی، شماری از فعالان مدنی و برخی احزاب شامل است.

حکومت وحدت ملی در اوایل ماه جوزا به اختلافات که بر سر انتقال مسیر لین برق به میان آمده بود نقطه پایان گذاشت و اعلان کرد که به ظرفیت ۲۲۰ کیلو ولت برق از طریق دوشی به بامیان انتقال می‌شود.

پیش از آن، هزاران تن زیر نام جنبش روشنایی در اعتراض به انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان از راه سالنگ در شهر کابل گردهمایی کرده بودند.

هزاران تن زیر نام جنبش روشنایی در اعتراض به انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت در کابل گردهمایی کردند.

هزاران تن زیر نام جنبش روشنایی در اعتراض به انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت در کابل گردهمایی کردند.

در همین حال جنبش روشنایی می‌گوید که خارج شدن حزب اعتماد از این جنبش برای آنان اهمیت ندارد و به عدالت خواهی‌شان ادامه می‌دهند.

محمد حیدری یک عضو این جنبش گفت که جنبش روشنایی روز شنبه بار دیگر دست به تظاهرات خواهد زد.

آقای حیدری می‌گوید:

"جنبش روشنایی هنوز هم بر خواست اولیه خود پا می‌فشارد و محکمتر از هر روز خواست خود را از دولت می‌خواهد."

جنبش روشنایی می‌گوید که انتقال برق به بامیان از راه دوشی بدیل خواست‌های آنان نیست بلکه آنان می‌خواهند که برق ترکمنستان باید از ولایات مرکزی بگذرد.

حزب اعتماد مردم افغانستان می‌گوید که حکومت به صدای عدالت خواهی گوش داده و تصمیم مناسب برای انتقال برق به بامیان را گرفته‌است.

گزارش: نورالله شایان

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 155 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:10

تعمیر جدید اداره توزیع تذکره های الکترونیکی و ثبت احوال نفوس را امروز افتتاح گردید.

تاج محمد جاهد وزیر داخله امروز هنگام افتتاح این ساختمان گفت، با فعالیت این اداره پروسه ثبت احوال نفوس با شفافیت انجام می‌شود:

"یک اداره ملی افغانستان با تکنالوژی و نوآوری های جدید آنچه را که مردم انتظار دارد تا جایکه من می‌دانم تغییرات را که ما امروز شاهد بودیم سیستم شصت سال قبل را تغییر می‌دهیم."

ساختمان اداره توزیع تذکره های الکترونیکی و ثبت احوال نفوس در نزدیکی شهرک پولیس به کمک مالی یو آس آی دی یا اداره انکشاف بین المللی امریکا به ارزش یک اعشاریه شش میلیون دالر بگونه معیاری ساخته شده‌است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 174 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:19

مسئولان محلی ولایت جوزجان می‌گویند که نیروهای امنیتی افغان سه اختطاف کننده و یک فردی که قصد حمله انتحاری را داشت بازداشت کرده‌اند.

محمد رضا غفور زاده سخنگوی والی جوزجان به رادیو آزادی گفت، این افراد صبح امروز توسط نیروهای امنیتی از شهر شبرغان بازداشت شده‌اند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 161 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:19

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که فرمان تقنینی رئیس جمهور در باره اصلاح نظام انتخاباتی تا پایان رخصتی‌های تابستانی شورای ملی نافذ است.

این هیئت اداری می‌گوید که مطابق به قانون فرمان رئیس جمهور در زمینه اصلاح نظام انتخاباتی تا ختم رخصتی‌های تابستانی شورای ملی نافذ است.

نعمت‌الله غفاری معاون دوم این جرگه روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت که کمیته مختلط به نتیجه نهایی نرسیده از همینرو حکومت می‌تواند از فرصت بوجود آمده در زمینه اصلاح سیستم انتخاباتی افغانستان بهره گیری کند.

غفاری: مصوبۀ ولسی جرگه و مشرانو جرگه رد شده به شمار می‌رود و فرمان تقنینی نافذ.

غفاری: مصوبۀ ولسی جرگه و مشرانو جرگه رد شده به شمار می‌رود و فرمان تقنینی نافذ.

آقای غفاری می‌گوید:

"فعلاً ما در موقعیت هستیم که هیئت مختلط به توافق نرسیدند نه مصوبه ولسی جرگه را تائید کردند و نه مصوبۀ مشرانو جرگه را، در این صورت مصوبۀ ولسی جرگه و مشرانو جرگه رد شده به شمار می‌رود و فرمان تقنینی نافذ."

بر اساس ماده صد قانون اساسی، هر گاه مصوبۀ یک مجلس از طرف مجلس دیگر رد شود، براى حل اختلاف هیئت مختلط از هر دو مجلس تشکیل می‌گردد.

در صورتیکه هیئت مختلط نتواند اختلاف نظر را رفع کند، مصوبه رد شده به حساب می‌آید و تا زمان تصویب دو ثلث اعضای ولسی جرگه، این فرمان نافذ شمرده می‌شود.

شورای ملی از آغاز ماه اسد برای یک و نیم ماه به رخصتی تابستانی می‌رود.

دومین فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی چندی قبل از سوی ولسی جرگه رد شد اما از سوی مشرانو جرگه با آوردن برخی تعدیلات تائید گردید.

بدنبال مغایرت در تصامیم مجلسین شورای ملی کمیته مختلط ایجاد شد و این کمیته نیز نتوانست به نتیجه دست یابد و این فرمان را رد کرد.

اما اینکه چرا این فرمان برای چندمین بار از سوی ولسی جرگه رد می‌شود، معاون دوم ولسی جرگه می‌گوید که برخی از اعضای ولسی جرگه بخاطر بقای‌شان دراین جرگه آن را رد می‌کنند.

شماری از آگاهان سیاسی نیز می‌گویند حفظ کرسی، احتمال مداخله حکومت در تعیین کمیشنران جدید و مغایرت فرمان تقنینی با قانون اساسی از مواردی اند که سبب رد فرمان از سوی اعضای ولسی جرگه شد.

فکور: قوۀ اجرائیه می‌خواهد در کمیسیون انتخابات نفوذ کند.

فکور: قوۀ اجرائیه می‌خواهد در کمیسیون انتخابات نفوذ کند.

یونس فکور یکی از این آگاهان می‌گوید:

"ولسی جرگه فکر می‌کند که با تعدیل در این قانون، قوۀ اجرائیه می‌خواهد در کمیسیون انتخابات نفوذ کند، دوم اینکه خلاف قانون در مورد تغییر در قانون انتخابات عمل صورت می‌گیرد."

با این همه، ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که جلسات متعدد برای آوردن اصلاحات انتخاباتی صورت گرفته و روی یک راه حل نیز موافقه شده‌است.

محمد هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که هفته آینده افغان‌ها شاهد پیشرفت چشم‌گیر در این مورد خواهند بود.

چخانسوری: در هفته آینده پیشرفت خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

چخانسوری: در هفته آینده پیشرفت خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

آقای چخانسوری می‌گوید:

"در هفته گذشته و حتی دیروز در ریاست جمهوری جلسه داشتیم، تمام ابعاد حقوقی تحت بررسی گرفته شده و در هفته آینده پیشرفت خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت."

نهاد های ناظر انتخابات می‌گویند که حکومت و ولسی جرگه عامل عمده تأخیر در روند اصلاحات اند.

جانداد سپین‌غر رئیس موسسۀ نظارت از انتخابات یا آیوا گفت تأخیر در اصلاح نظام انتخاباتی، بالای برگزاری انتخابات آینده تأثیر منفی دارد.

گزارش: نورالله شایان

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 164 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:19

تیم کرکت معلولین هند جهت انجام سه مسابقه بیست آوره با تیم کرکت معلولین افغانستان وارد کابل شده‌است.

فرید هوتک سخنگوی کرکت بورد افغانستان امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت هر دو تیم امروز تمرینات خود را آغاز کرده‌اند و فردا اولین مسابقه بیست آوره آغاز می‌گردد.

به اساس معلومات آقای هوتک این مسابقات به هدف رشد بازی کرکت راه اندازی شده که از اول تا چهارم ماه اسد جریان خواهد داشت.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 158 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:00

تیم ملی فوتبال افغانستان در رده ‌بندی جهانی ۶ پله صعود کرده است.

سید علی کاظمی مسئول مطبوعات فدراسیون فوتبال افغانستان امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت قبل از این تیم ملی فوتبال افغانستان در رده ۱۵۶ جهانی قرار داشت و اکنون در مقام ۱۵۰ رسیده است.

آقای کاظمی افزود تیم ملی فوتبال افغانستان در ماه جاری میلادی با دریافت ۱۹ امتیاز اضافی به این مقام رسیده است.

این پیشرفت در حالی مطرح می‌شود که قرار است تیم ملی فوتبال کشور در ماه‌ های آینده دو بازی دوستانه جهانی را انجام دهد.

به اساس معلومات آقای کاظمی تیم ملی فوتبال کشور در ماه سپتمبر سال جاری یک بازی دوستانه با تیم ملی لبنان و یک بازی دوستانۀ دیگر با تیم فوتبال مالیزیا در ماه اکتوبر انجام می‌دهد.

همچنان به اساس معلومات فدارسیون بین المللی فوتبال یا فیفا در رده ‌بندی جهانی، پرتگال با بازی‌های بهتر در مسابقات جام ملت‌های اروپا از ردۀ هشتم به ردۀ ششم صعود کرد و آرجنتاین در ردۀ اول باقی ماند.

از سوی هم، فرانسه با پشت‌ سر گذاشتن ۱۰ کشور دیگر جایگاه هفتم را از آن خود کرده است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 175 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:00

قرار است مسابقات انتخاباتی هند بال میان تیم های اناث مرکز و ولایات آغاز شود.

یوسف نیازی رئیس فدراسیون هند بال افغانستان امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت هدف از راه اندازی این مسابقات انتخاب چهره های برتر جهت انتخاب تیم ملی هند بال بانوان افغانستان است.

به اساس معلومات آقای نیازی این مسابقات تا ده روز آینده میان ۲۰۰ ورزشکار از کابل، بامیان، غور، هرات، غزنی و پروان راه اندازی می‌گردد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 170 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:00

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وضعیت اضطراری سه ماهه را در کشورش اعلام کرد.

هدف از این اقدام، تقویت قدرت حکومت ترکیه در جهت انتقام جویی از تلاش کودتای ناکام هفته گذشته در آنکشور است.

گفته شده که وضعیت اضطراری سر از امروز قابل اجرا است.

آقای اردوغان پس از یک نشست کابینه که پنج ساعت طول کشید از طریق تلویزیون دولتی ترکیه گفت:

"نیروهای مسلح مطابق دستور های حکومت کار خود را انجام می‌دهند. آنها در تفاهم با حکومت عمل می‌کنند. ما به مبارزه خود برای پاکسازی ویروس ها از صفوف نیروهای اردوی ترکیه ادامه خواهیم داد."

آقای اردوغان همچنان افزود که هدف از اعلام وضعیت اضطراری آنست تا گام های فوری و مؤثر علیه تهدید در برابر دیموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق و آزادی های شهروندان ترکیه برداشته شود.

او گفت: "این عمل قطعاً علیه دیموکراسی، حاکمیت قانون و آزادی نیست، بلکه برعکس است."

به گفتۀ آقای اردوغان، هدف آنست تا این ارزش‌ها تقویت و حفظ شوند.

وی افزود، یک ویروس سرطان در برخی از نهاد های حکومت منجر به تلاش کودتایی شد که بیش از دوصد و شصت کشته و هزار و پنجصد زخمی برجا گذاشت.

حکومت ترکیه نزدیک به شصت هزار پولیس، قاضی، مأمور خدمات ملکی و استاد را بازداشت، برکنار و یا وظایف شان را به حالت تعلیق در آورده است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 164 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:42

دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌گوید، اگر رئیس جمهور باشد و کشور های بالتیک هدف تهاجم روسیه قرار بگیرند، به طور ناخود آگاهانه آنها را یاری نخواهد رساند.

آقای ترمپ در یک گفتگو با روزنامه نیویارک تایمز که دیروز منتشر شد، گفته است، پیش از تصمیم گیری در مورد این که در صورت حمله روسیه بالای این کشورها، آنها را کمک کند، ابتدا این را بررسی خواهد کرد که کشورهای بالتیک مسئولیت های خود را در قبال امریکا انجام داده‌اند.

دونالد ترمپ پیش از این سخنانش، تعهد اعضای ناتو را مورد پرسش قرار داده‌است.

به گفتۀ آقای ترمپ، این اعضای ناتو به گونه لازم با این پیمان همکاری نمی‌کنند.

او همچنان شکایت کرد که واشنگتن تا حد بسیار زیاد بار مسئولیت کمک مالی با ناتو را به دوش می‌کشد.

نام این اعضای ناتو که آقای ترمپ در مورد شان حرف زده، ذکر نشده است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 183 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:42

سازمان داکتران بدون سرحد از پیدا شدن ۲۲ جسد در نزدیکی سواحل لیبیا خبر می‌دهد.

این سازمان گفته است، که این بیست و یک زن و یک مرد به سوی ایتالیا می‌رفتند،

اجساد آنها دیروز پیدا شد.

سازمان داکتران بدون سرحد گفته است، که با استفاده از یک کشتی اش هنگام گزمه در بحیرۀ مدیترانه ۲۰۹ مسافر دیگر به شمول ۵۰ کودک را از دو قایق نجات داده‌است.

گفته شده که اجساد ۲۲ مهاجر از بخش تحتانی یکی از این قایق ها پیدا شده‌اند.

ینس پگوتو، یک مقام سازمان داکتران بدون سرحد به خبرگزاری رویترز گفت، که هنوز کاملاً روشن نیست که چی اتفاق افتاده‌است.

نجات یافته‌گان اکثراً از کشورهای افریقایی مانند نایجریا و گینی هستند.

آنها همراه با قربانیان به جزیره سیسیلی انتقال داده شده‌اند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 154 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:42

شب سوم کنوینشن ملی جمهوری‌خواهان امریکا، دیشب زمانی بی نظم شد که سناتور تید کروز از حمایت دونالد ترامپ کاندید جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ابا ورزید.

ابا ورزی کروز سر و صداهای تمسخر آمیزی را ایجاد کرد.

ترامپ چندین بار تید کروز را توهین نموده و او را با نام‌های تحقیر آمیز یاد کرده بود.

کروز در یک مبارزه دشوار در مقابل ترامپ شکست خورد.

جمهوری‌خواهان که در تلاش متحد ساختن این حزب قبل از انتخابات ریاست جمهوری اند دیروز از تید کروز دعوت کردند سخنرانی کند.

کروز شماری از پالیسی های پیشنهادی ترامپ را منعکس ساخت ولی از وی اعلان حمایت نکرد.

این مسئله منتج به سر و صدا های تمسخر آمیزی بعضی از نماینده‌گان جمهوری‌خواه و سر و صداها به حمایت ترامپ شد.

زمانیکه سخنرانی تید کروز تمام شد، کمره های تلویزیون‌ها ترامپ را نشان دادند که وارد بخشی از محل تجمع شده با شماری دست داد و به سوی مردم دستش را به رسم صمیمیت تکان داد که این کار وی از سوی شماری از ناظرین به حیث بی تفاوت تلقی کردن بیانات کروز تعبیر شده‌است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 162 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:49

شورای سرتاسری علمای افغانستان از مردم خواسته‌است که در مراسم تدفین و فاتحۀ قربانیان اردو و پولیس ملی این‌کشور اشتراک کنند.

در اعلامیۀ این شورا آمده‌است آن افرادی که برای دفاع از نوامیس ملی و خاک کشورشان کشته می‌شوند از نظر اسلام شهید هستند و مردم باید به‌ آنها احترام‌ بگذارند.

در اعلامیه همچنان گفته می‌‎شود که افغان‌ها باید از تأثیر تبلیغات منفی دشمنان افغانستان بیرون شوند و قوای امنیتی خود را حمایت کنند.

یک تعداد از اعضای شورای علما دیروز با رئیس جمهور اشرف غنی ملاقات کرده و از او خواستند که برای اعضای قوای امنیتی امتیازات بدهد و حقوق آنها را تأمین نماید.

در اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که رئیس جمهور افغانستان به نماینده‌گان شورای سرتاسری علما تعهد نمود که در یک سال آینده در مرکز هر ولایت یک مسجد جامع کلان اعمار می‌کند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 230 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:21

کشورهای قلب آسیا دیروز نتایج تحقیقات در مورد گسترش همکاری امنیتی را در بین این کشورها اعلان کردند.

در این تحقیقات که دیروز دیروز نشر شد به وضع امنیتی در افغانستان نظر انداخته‌ شده و همچنان در مورد چگونگی همکاری اقتصادی و نظامی بین کشورهای قلب آسیا توضیحات داده شده‌است.

در تحقیقات آمده‌است که مبارزه بر علیه تروریزم باید جدی تر شود و به امنیت افغانستان توجه بیشتر صورت بگیرد.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که این تحقیقات مستقل به کمک مالی اتحادیۀ اروپا انجام شده و هدف از آن تشخیص مشکلات و امکاناتی می‌باشد که پروسه استانبول و امنیت منطقه به آن رو به رو است.

معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان حکمت خلیل کرزی در اجلاس دیروز که در مورد این تحقیقات در کابل برگذار شده‌بود گفت:

"موضوعات تحقیقات که امروز در اینجا اعلان‌شد برای منطقۀ ما بسیار مهم‌ است، برای تقویۀ صلح، ثبات و دست یافتن به همکاری اقتصادی در این رابطه تحقیقات بی طرفانه می‌تواند چالش‌های را که ما به آن روبرو هستیم واضح سازد و در جستجوی راه‌های برخورد با این چالش‌ها از طریق ایجاد پالیسی‌های مختلف کمک کند."

کشورهای قلب آسیا بعضی پیشنهادات را در رابطه با ثبات امنیتی و اقتصادی در میان گذاشته و بر توسعۀ همکاری اقتصادی و همچنان مبارزه برضد تروریزم تأکید نمودند.

جامعۀ قلب آسیا و پروسۀ استانبول به شمول افغانستان، ترکیه، پاکستان و امارات متحدۀ عرب ۱۴ عضو دارد که می‌خواهد در توسعه همکاری اقتصادی کمک کنند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 173 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:21

ایالات متحده سه رهبر القاعده را که در ایران زنده‌گی می‌کنند شامل لست سیاه ساخته و گفته است آنها به جنگجویان این گروه در میدان جنگ کمک‌های مالی و لوجیستکی کرده و در تماس آنها با مقامات ایرانی میانجیگری کرده‌اند.

این سه تن عبارتند از فیصل جاصم ال خالد یک تبعه ۳۱ ساله سعودی، یسرا محمد بایومی ۴۸ ساله تبعه مصر و ابوبکر محمد ۳۵ ساله تبعه الجزایر.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 176 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:21

در کنفرانس کشورهای کمک دهنده به عراق که دیروز در واشنگتن برگذار شد اشتراک کننده‌گان ۲ میلیارد و یک صد میلیون دالر تعهد کمک به عراق کردند.

در این مورد سخنگوی وزارت خارجه امریکا جان کربی شام گذشته معلومات داد.

قبل از این وزیر خارجه امریکا جان کری در آغاز این کنفرانس گفته بود که می‌خواهند مقدار کمک‌های بشری به عراق را به دو میلیارد دالر بلند ببرند.

اما به گفته سخنگوی وزارت خارجه امریکا کشورهای کمک دهنده بیشتر از این توقع تعهد کمک کردند.

سازمان ملل متحد به کمک حکومت عراق و ائتلاف تحت رهبری امریکا یک مرکز کمک‌های بشری را بنام ثبات عاجل در عراق تشکیل داده است که در آن پروژه های مختلف برای تأمین ثبات در این کشور عملی می‌شوند.

وزارت خارجه امریکا گفته است با آن هم در حدود ده میلیون عراقی به کمک‌های بنیادی بشری نیاز دارند.

در سال جاری سازمان ملل متحد ۸۶۱ میلیون دالر کمک های عاجل بشری را به عراق تقاضا کرده و گفته است که اگر این پول تا یک ماه دیگر جمع آوری نشود بسیاری از برنامه های کلان در این مرکز متوقف خواهند شد.

کری: در عراق مناطق زیاد دوباره تصرف شده و ما در حال پیشرفت می‌باشیم.

کری: در عراق مناطق زیاد دوباره تصرف شده و ما در حال پیشرفت می‌باشیم.

وزیر خارجه امریکا جان کری دیروز تأکید نمود در آن مناطق عراق که قوای امنیتی این کشور بر علیه گروه افراطی دولت اسلامی یا داعش پیروزی بدست آورده اند برای برگشت عراقی ها به این مناطق و تأمین ثبات در آنجا ها این کمک‌ها بسیار مهم می‌باشند.

در مورد پیشرفتها در میدان جنگ آقای کری گفت:

"در عراق مناطق زیاد دوباره تصرف شده و ما در حال پیشرفت می‌باشیم. در سوریه بسیار مناطق در حال پاکسازی از داعش می‌باشد و تعداد زیاد از قوماندانان داعش در صحنه جنگ از بین برده شده‌اند."

ایالات متحده امریکا می‌گوید از سال ۲۰۱۴ میلادی به اینسو حداقل ۷۷۸ میلیون دالر به عراق کمک کرده است و تعهد نموده که در آینده نزدیک ۲۰ میلیون دالر دیگر به این کشور می‌دهد.

امریکا در حالی برای جمع آوری کمک‌ها به عراق کوشش می‌کند که حکومت صدراعظم عراق حیدر العبادی در داخل خود به بی ثباتی دچار است.

در همین هفته عبادی استعفای شش وزیر این کشور را به شمول وزرای کلیدی نفت و داخله قبول کرد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 174 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 11:57

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، کمیته مختلط مجلسین شورای ملی خلاف توقع آن‌ها فرمان تقنینی رئیس ... اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 158 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:26

پس از کشته شدن یکی از علمای دینی و عضو شورای عالی صلح در ولایت سرپل برخی از سران اقوام این ولایت برای عدالت خواهی به کابل آمده‌اند.

آنان از حکومت می‌‎خواهند تا عاملین قتل مولوی عتیق‌الله حیدری یکی از علمای دینی و عضو شورای عالی صلح این ولایت را مجازات کند.

این بزرگان ولایت سرپل روز چهارشنبه در یک گردهمایی در کابل ادعا می‌کنند که برخی از مقامات محلی ولایت سرپل در اختطاف و قتل مولوی حیدری دست دارند.

ولس: مقامات محلی ولایت سرپل در اختطاف و قتل مولوی حیدری دست دارند.

ولس: مقامات محلی ولایت سرپل در اختطاف و قتل مولوی حیدری دست دارند.

حاجی خان ولس بردار مولوی عتیق‌الله حیدری در صحبت با رادیو آزادی در این باره گفت:

"ضیاالحق قومندان شاهراه است و دو تن دیگر بشیر خان برادرش است و شاه‌ولی بزرگ قومی است، آن‌ها برادر مرا بردند و شهید کردند، بعد از شهادت برادر مرا پارچه پارچه کردند، جسدش را آتش زدند و در زمین‌های زراعتی انداختند. موترش را هم در سرای خود آتش زدند من مجبور شده و به عمل متقابل دست خواهم زد، بخدا سوگند که در سرپل یک شب هم گذاره آنان نخواهد شد."

مولوی عتیق‌الله حیدری عضو شورای عالی صلح در ولایت سرپل به تاریخ بیست و پنج جوزا از خانه‌اش اختطاف و بعداً به قتل رسید.

اما نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله در صحبت با رادیو آزادی از این قضیه اظهار بی‌خبری کرد، اما می‌گوید که در این زمینه تحقیقات همه جانبه صورت خواهد گرفت.

دانش: نیاز است تا ما معلومات خود را تکمیل کنیم.

دانش: نیاز است تا ما معلومات خود را تکمیل کنیم.

آقای دانش گفت:

"نیاز است تا ما معلومات خود را تکمیل کنیم و این قضیه را همه جانبه بررسی می‌کنیم اگر چنین چیزی وجود داشته باشد طبعاً به همه اطلاع می‌دهیم متأسفانه این قضیه در مرکز انکشاف نکرده، اگر در سطح ولایت باشد من شخصاً از جزئیات آن آگاهی ندارم."

سران اقوام ولایت سرپل تأکید کردند که عدم رسیده‌گی به قضیه قتل مولوی عتیق‌الله حیدری سبب به میان آمدن فاصله میان مردم و حکومت شده و همچنان زمینه را برای خود سری‌ها و جرایم در این ولایت فراهم خواهد ساخت.

گزارش: الیاس صالح

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 153 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:26